terug naar overzicht

Stationsproject Blankenberge

Koning Leopold III Plein 16, 16A, 16B, 17, Kerkstraat 120 - 8370 Blankenberge

Bouwen van een stationsgebouw met bovenliggende meergezinswoning en het bouwen van 2 hotels (Mercure en Ibis Budget)

Opdrachtgever

Gromabel nv

Architect

Architektuurburo AR - CO bvba / Bureau d’architecture Marc Corbiau

Ingenieur stabiliteit

Cobe ingenieurs bvba

Hoofdaannemer

Bouwbedrijf Furnibo nv

Andere partijen

EPB: Archiline nv
Controlebureau: SECO cvba

Onderwerp – beschrijving bouwprogramma

De werkzaamheden voor het nieuwe stationscomplex en parkeergebouw van Blankenberge zijn opgestart in 2014 en zijn vier jaar later voltooid.

Het stationsproject Blankenberge is een publiek-private samenwerking tussen NMBS, de stad Blankenberge en Gromabel. Zo bevinden er zich boven de stationshal appartementen en tussen het station en het parkeergebouw twee hotels. Deze combinatie van functies zorgt ervoor dat de vernieuwde stationsomgeving van Blankenberge een bruisende plaats is waar altijd iets te beleven valt.

De nieuwe stations- en parkeergebouwen van Blankenberge werden ontworpen door de Brusselse architect Marc Corbiau. Het stationsgebouw is zeer toegankelijk met aandacht voor transparantie en signaletica. Het voorperron werd volledig heraangelegd met oog op comfort en veiligheid. De keuze van het materiaal voor het station is gericht op duurzaamheid en gebruiksgemak. De metallic grijze baksteen maakt dat het weerspiegelende zonlicht op de gevels telkens een steeds wisselende beleving geeft, net als de golven van de zee.

De werkzaamheden voor het nieuwe stationsgebouw verliepen gefaseerd om de hinder voor de reizigers minimaal te houden. De reizigers konden tijdens de werkzaamheden terecht in een tijdelijk stationsgebouw.

Structuur – specifieke kenmerken

Het gebouw is deels op palen gefundeerd (vloerplaat gelijkvloerse verdieping) & deels op een volle funderingsplaat (kelderzones). 

De dragende structuur bestaat uit silicaatmuren of betonwanden (afh. van de bovenbelasting). De plaatzones zijn opgebouwd uit predallen met opstort en de hoge kolommen (gevel & stationshal) zijn opgebouwd uit stalen liggers omhuld met beton.